Algemene Voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Dierenpension: de natuurlijke of rechtspersoon en zijn medewerkers, hierna te noemen de
ondernemer, die zijn bedrijf maakt van het tijdelijk huisvesten en verzorgen van gastdieren.
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en
die met de ondernemer een pensionovereenkomst aangaat of wil aangaan.
Gastdier: het huisdier van de consument, waarvoor een pensionovereenkomst wordt/is gesloten.
Pensionovereenkomst: de overeenkomst tussen de ondernemer en de consument, waarbij de
ondernemer zich verplicht het gastdier gedurende een bepaalde periode te huisvesten en te
verzorgen tegen een door de consument te betalen prijs.
Verzorging: de door de ondernemer uit te voeren werkzaamheden ten behoeve van het welzijn van
het gastdier.
Huisvesting: het tijdelijk ter beschikking stellen van ruimte ten behoeve van het verblijf en de
verzorging van het gastdier.
Reservering: de afspraak tussen de ondernemer en de consument om het gastdier gedurende een
overeengekomen periode huisvesting te verlenen in het dierenpension tegen het op het moment
van in ontvangst nemen van het dier geldende tarief.
Vaccinatie: de op het moment van de pensionovereenkomst geldende vaccinatieverplichtingen,
waarover de ondernemer de consument informeert en waaraan de consument moet voldoen.
Machtiging: een door de consument aan de ondernemer schriftelijk verstrekte volmacht, die de
ondernemer verplicht om voor rekening van de consument deskundige (veterinaire) hulp in te
roepen wanneer er duidelijke symptomen zijn dat het welzijn van het gastdier in gevaar is.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de ondernemer en
de consument met betrekking tot de huisvesting van een gastdier in een dierenpension.
Artikel 3 – Het aanbod
1. De ondernemer brengt een aanbod mondeling, dan wel schriftelijk/elektronisch uit.
2. Het aanbod omvat in elk geval de volgende onderdelen:
– de periode waarvoor de gevraagde reservering geldt;
– de prijs en de wijze van betaling hiervan;
– de in de sector vereiste vaccinaties;
– de gevallen waarin de huisvesting van het gastdier kan worden geweigerd;
– de zorg van de consument om de naam van een contactpersoon en/of de eigen dierenarts door te
geven voor spoedoverleg in bijzondere omstandigheden;
– de vermelding van de naam van de dierenarts/dierenkliniek die de ondernemer zal inschakelen
wanneer het welzijn van het gastdier dit nodig maakt;
– de vermelding van het al dan niet aanwezig zijn van een quarantaineafdeling;
– de vermelding van het bestaan van de op de overeenkomst van toepassing zijnde algemene
voorwaarden.
3. Een schriftelijk aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende
dertig dagen nadat de consument het aanbod heeft ontvangen.
4. Het schriftelijke/elektronische aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze Algemene
Voorwaarden.
Artikel 4 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod.
2. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de consument schriftelijk of langs
elektronische weg een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een factuur.
Artikel 5 – De prijs en de prijswijzigingen
1. De prijs die de consument moet betalen wordt vastgelegd in de gesloten overeenkomst. De prijs
bevat de kosten van verzorging, voeding en huisvesting van het gastdier en de verschuldigde BTW.
2. Optredende prijsstijgingen tussen het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten en het
moment waarop deze wordt uitgevoerd zijn niet van invloed op de overeengekomen prijs.
3. Het tweede lid is niet van toepassing op prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien, zoals
verhoging van de BTW.
4. Bij een overeengekomen verlenging van de huisvesting van het gastdier geldt dezelfde prijs per
dag als de overeengekomen prijs voor de periode dat het gastdier al in het pension zat.
Artikel 6 – De aanbetaling
Nadat de pensionovereenkomst tot stand is gekomen, kan de ondernemer een aanbetaling vragen
van € 10,00 per vogel of per klein huisdier. Wanneer een van deze bedragen hoger zou zijn dan de
totaal te betalen pensionprijs omdat voor slechts een korte periode wordt gereserveerd, wordt de
aanbetaling verhoudingsgewijs aangepast.
Artikel 7 – De betaling
1. Tenzij anders is overeengekomen, vindt betaling van het openstaande bedrag, onder aftrek van
een eventueel gedane aanbetaling, plaats in contanten voorafgaand aan de pensionovereenkomst.
Contante betaling omvat ook bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door de
ondernemer aangegeven bank- of girorekening of betaling door middel van door banken erkende
vormen van elektronisch betalen.
2. Het vervroegd afhalen van het gastdier geeft geen recht op gedeeltelijke teruggaaf van de
pensionprijs, tenzij partijen anders overeengekomen zijn.
3. De consument ontvangt een bewijs van betaling van de ondernemer.
Artikel 8 – De annuleringsregeling
Bij annulering door de consument gelden voor deze de volgende betalingsverplichtingen:
– Annulering tot 2 maanden vóór het ingaan van de overeenkomst: de aanbetaling conform de
voorwaarden, zoals genoemd in artikel 6
– Annulering tot 1 maand vóór het ingaan van de overeenkomst: 50% van de prijs
– Annulering tot 2 weken vóór het ingaan van de overeenkomst:75% van de prijs
– Annulering binnen 2 weken vóór het ingaan van de overeenkomst: 100% van de prijs.
Artikel 9 – Rechten en plichten van de ondernemer
1. De ondernemer verplicht zich om conform de gesloten pensionovereenkomst gedurende de
overeengekomen periode de overeengekomen verzorging en huisvesting te verlenen op een wijze,
zoals het een vakbekwame ondernemer betaamt.
2. De ondernemer zal zoveel mogelijk rekening houden met de individuele wensen van de
consument ten aanzien van de huisvesting en verzorging van het gastdier. Voor zover die wensen
afwijken van de gebruikelijke gang van zaken, worden deze schriftelijk vastgelegd en ter kennis
gebracht van een ieder die betrokken is bij de huisvesting en verzorging van het gastdier.
Artikel 10 – Verantwoordelijkheden en plichten van de consument
1. De consument moet, uiterlijk bij aanvang van het verblijf van het gastdier aan de ondernemer
alle gevraagde informatie verstrekken, die van belang is voor een goede en verantwoorde
huisvesting en verzorging van het huisdier. Dit zoveel mogelijk onder overlegging van de op die
informatie betrekking hebbende documenten.
2. De consument is verplicht bij het ondertekenen van de pensionovereenkomst, doch uiterlijk bij
de aanvang van het verblijf van het gastdier in het dierenpension, het bewijs af te geven dat het
gastdier de op dat moment in de sector vereiste vaccinaties heeft ondergaan.
3. De consument is aansprakelijk voor de gevolgen wanneer de ondernemer schade ondervindt als
gevolg van het niet vermelden van gegevens of het verstrekken van onjuiste gegevens over het
gastdier, tenzij dit de consument niet is toe te rekenen.
Artikel 11 – Ziekte van het gastdier
1. Op basis van een vooraf daartoe door de consument afgegeven machtiging is de ondernemer
verplicht om bij ziekte van het gastdier (of een redelijk vermoeden daarvan) de in het aanbod
genoemde dierenarts/dierenkliniek te consulteren. Verder is de ondernemer verplicht om in dat
geval al die maatregelen te nemen, die hem in de gegeven situatie juist voorkomen. De hieraan
verbonden kosten zijn voor rekening van de consument.
2. Wanneer blijkt dat voor het herstelproces van het gastdier kostbare veterinaire maatregelen
nodig zijn, wordt dit gemeld bij de consument of bij de door de consument aangewezen
contactpersoon. Wanneer de hiermee verbonden contacten, ondanks alle pogingen daartoe, niet
vlot tot stand kunnen komen en als gevolg daarvan een eventuele vertraging optreedt in de
behandeling van het gastdier, kan de ondernemer dit niet worden toegerekend.
3. De ondernemer mag, na consultatie en op voorschrift van de dierenarts/dierenkliniek, het
gastdier kalmerende of andere medicamenten (laten) toedienen.
4. De ondernemer is bij teruggave van het gastdier aan de consument verplicht schriftelijk melding
te maken van met ziekte samenhangende bijzonderheden bij het gastdier tijdens het verblijf. Van
het raadplegen van een dierenarts wordt in het verslag in elk geval melding gemaakt.
Artikel 12 – Overlijden van het gastdier
1. De ondernemer stelt na het overlijden van het gastdier de consument of diens contactpersoon
hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. De consument, die zelf over het stoffelijke overschot
van het overleden gastdier wil beschikken, kan dit binnen 1 week na de mededeling van de
ondernemer op een afgesproken plaats ophalen. Gebeurt dit niet, dan zal de ondernemer het
stoffelijke overschot via de destructie laten verwijderen.
2. Indien het gastdier tijdens het verblijf in het dierenpension overlijdt, kan de ondernemer door
een dierenarts sectie laten verrichten. De ondernemer zal de consument of de door deze
aangewezen contactpersoon vooraf in kennis stellen van een voorgenomen sectie. De kosten van
de sectie komen voor rekening van de ondernemer.
3. De consument kan:
– sectie laten verrichten op zijn overleden gastdier door de eigen dierenarts, indien de ondernemer
besluit geen sectie uit te voeren;
– door de eigen dierenarts een contra expertise naar de doodsoorzaak laten uitvoeren.
In beide gevallen komen de onderzoekskosten en andere kosten voor rekening van de consument.
4. Op verzoek van de consument kan de ondernemer zorgdragen dat het stoffelijke overschot op
kosten van de consument wordt gecremeerd of begraven.
Artikel 13 – Gevolgen van het niet nakomen van de pensionovereenkomst
1. Indien de consument zich zonder bericht niet op de in de pensionovereenkomst overeengekomen
aanvangsdatum met het gastdier bij het dierenpension meldt, is de ondernemer:
– niet verplicht om de gereserveerde ruimte nog langer voor de consument beschikbaar te houden;
– gerechtigd om 100% van de pensionprijs voor de gereserveerde periode in rekening te brengen.
Bovenstaande geldt niet als het de consument niet is toe te rekenen.
2. Indien de consument zonder bericht het gastdier niet binnen 1 week na beëindiging van de
pensionovereenkomst bij het dierenpension ophaalt, zal de ondernemer de consument aanmanen
om het gastdier op te halen. Die aanmaning geschiedt per aangetekende brief met bericht van
ontvangst. Een kopie van deze brief wordt gezonden naar de eventueel door de consument
aangewezen contactpersoon. Wanneer de consument, dan wel de contactpersoon, binnen 2 weken
na ontvangst van de brief geen gevolg geeft aan de sommatie, heeft de ondernemer het recht het
gastdier naar een gecertificeerd asiel te brengen. De consument blijft daarbij steeds gehouden om
de uiteindelijke pensionprijs (d.w.z inclusief de periode van verlenging) te betalen, vermeerderd
met de eventuele asielkosten.
3. Voor het geval er in het dierenpension geen opnamecapaciteit meer is op het moment dat de
consument zich op de in de pensionovereenkomst overeengekomen aanvangsdatumdatum met het
gastdier bij het dierenpension meldt, is de ondernemer verplicht zorg te dragen dat er binnen een
redelijke termijn na het tijdstip van aanmelden een goede opvang voor het gastdier geregeld is. De
consument wordt hiervan op de hoogte gesteld.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid
1. De ondernemer is tegenover de consument aansprakelijk voor schade die het gevolg is van een
tekortkoming die aan hem of aan personen in zijn dienst, dan wel aan personen die in zijn opdracht
incidenteel werkzaamheden verrichten, is toe te rekenen.
2. De ondernemer zal de consument of de eventueel door hem aangewezen contactpersoon, in
geval van onvoorziene omstandigheden, hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.
3. De consument is tegenover de ondernemer aansprakelijk voor schade die door onaangepast of
afwijkend gedrag van het gastdier is veroorzaakt.
4. De ondernemer is tegenover de consument niet aansprakelijk voor door andere gastdieren
aangerichte schade aan persoonlijke bezittingen, die de consument in het dierenpension achterlaat
vanwege de gehechtheid daaraan van het gastdier.
Artikel 15 – Klachten
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven bij
voorkeur schriftelijk of elektronisch tijdig doch uiterlijk binnen 14 dagen na het verstrijken van de
pensionovereenkomst worden ingediend bij de ondernemer. Niet tijdig indienen van de klacht kan
tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten verliest.
Artikel 16 – Geschillen
1. Geschillen tussen consument en ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van de
pensionovereenkomsten kunnen zowel door de consument als door de ondernemer worden
voorgelegd aan de Geschillencommissie voor de Gezelschapsdierenbranche, Bordewijklaan 46,
Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend.
3. Nadat de klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het
ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij
de Geschillencommissie, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij
daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen, dat hij zich na het
verstrijken van de genoemde termijn vrij zal voelen het geschil bij de burgerlijke rechter aanhangig
te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van het voor haar geldende
reglement. Op verzoek wordt dit reglement toegezonden. De beslissingen van de
Geschillencommissie hebben het karakter van een bindend advies. Voor de behandeling van een
geschil is een vergoeding (het zogenaamde klachtengeld) verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van
geschillen kennis te nemen.